zondag 12 juni 2011

Friese buskaart geïnspireerd op metrokaart

Een van de grote voordelen van hoogwaardig openbaar vervoer is dat reizigers het vaak goed weten te vinden. De buslijnen hebben vaak veel meer bekendheid dat de traditionele gele bus. Verder worden er kaarten gepubliceerd in de media, waardoor mensen zien dat er goede verbindingen zijn naar locaties waar mensen voordien altijd met de auto heengingen.

Dit idee is opgepikt, en er is, zonder te investeren in een dure HOV-verbinding, een kaart gemaakt van het openbaar vervoer in Zuidwest Friesland. Deze kaart is geïnspireerd op de metrokaart van Londen. Eerlijk is eerlijk, de dichtheid van het ov is een stuk lager, maar op het idee is niks aan te merken, dat is eenvoudigweg briljant. Ook de uitvoering is goed, de kaart is hieronder weergegeven.

Uitsnede Bolsward - Afsluitdijk

Metropolis Súdwest Fryslân

Via

2 opmerkingen:

  1. Mooie kaart. Deze kaart is een kopie van een in 2007 gemaakt ontwerp van het OV-bureau Groningen Assen en de Hanzehogeschool Groningen voor al het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe.

    Ook daar was de inspiratie de metro in Londen en Berlijn. Het wiel hoeft immers niet 2x uitgevonden te worden.

    De Hanzehogeschool (Human Technologie Centre) heeft daarbij specifiek onderzoek gedaan naar de toepassing van het metro ontwerp (star, hoge frequentie en rail gebonden) naar een bus netwerk (flexibel, lagere frequenties. slechter imago en een hogere faalfactor). Daarop is het ontwerp aangepast en bleek in een gebruikers evaluatie (enkele 'test haltes') de waardering voor hetzelfde busproduct puur op basis van de aangeboden halte informatie gestegen te zijn. Zelfs de reis duurt voor het gevoel korter, zolang deze waarheidsgetrouw wordt afgebeeld.

    Een ander effect is dat de reis ook toegankelijker wordt. Reizigers en niet reizigers kunnen de informatie beter lezen en begrijpen. Het busproduct wordt simpeler. Ook de vertrekstaten zijn daar op aangepast. We kunnen een reis nog zo fysiek toegankelijk maken (lagevloerbussen, verhoogde haltes, geleidestroken etc). Zo men de reisinformatie niet snapt, zal het product nog steeds niet optimaal gebruikt worden (een veel gehoorde terechte klacht bij de verstokte automobilist).

    Jammer is echter dat de makers van de kaarten voor de provincies Fryslan en trouwens ook Gelderland wel goed verwijzen naar Londen als inspiratie maar geen melding maken van het origineel ontwerp in Nederland en gedane research door het OV-bureau en de Hanzehogeschool.

    Natuurlijk ben ik wel blij dat mijn kaart in OV Nederland zo positief wordt ontvangen en mogelijk op meerdere plekken daadwerkelijk geïmplementeerd gaat worden.

    met vriendelijke groet,

    Boud Geerdes,
    adviseur mobiliteit en openbaar vervoer Grontmij Nederland B.V.

    Projectleider tot 2009 bij het OV-bureau Groningen-Drenthe voor reisinformatie, sociale veiligheid, ov-infrastructuur en aanbesteding haltemeubilair.

    BeantwoordenVerwijderen