tag:blogger.com,1999:blog-2948056635492423921.post8770036225531367240..comments2023-12-13T14:36:36.549+01:00Comments on Vervoersplanologie: Friese buskaart geïnspireerd op metrokaartUnknownnoreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-2948056635492423921.post-92192997373352286412021-02-21T21:28:23.791+01:002021-02-21T21:28:23.791+01:00Welk programma gebruik je hiervoor?Welk programma gebruik je hiervoor?Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/17180515943269921463noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2948056635492423921.post-90118269639679849092011-11-02T22:05:30.432+01:002011-11-02T22:05:30.432+01:00Mooie kaart. Deze kaart is een kopie van een in 20...Mooie kaart. Deze kaart is een kopie van een in 2007 gemaakt ontwerp van het OV-bureau Groningen Assen en de Hanzehogeschool Groningen voor al het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe. <br /><br />Ook daar was de inspiratie de metro in Londen en Berlijn. Het wiel hoeft immers niet 2x uitgevonden te worden. <br /><br />De Hanzehogeschool (Human Technologie Centre) heeft daarbij specifiek onderzoek gedaan naar de toepassing van het metro ontwerp (star, hoge frequentie en rail gebonden) naar een bus netwerk (flexibel, lagere frequenties. slechter imago en een hogere faalfactor). Daarop is het ontwerp aangepast en bleek in een gebruikers evaluatie (enkele 'test haltes') de waardering voor hetzelfde busproduct puur op basis van de aangeboden halte informatie gestegen te zijn. Zelfs de reis duurt voor het gevoel korter, zolang deze waarheidsgetrouw wordt afgebeeld.<br /><br />Een ander effect is dat de reis ook toegankelijker wordt. Reizigers en niet reizigers kunnen de informatie beter lezen en begrijpen. Het busproduct wordt simpeler. Ook de vertrekstaten zijn daar op aangepast. We kunnen een reis nog zo fysiek toegankelijk maken (lagevloerbussen, verhoogde haltes, geleidestroken etc). Zo men de reisinformatie niet snapt, zal het product nog steeds niet optimaal gebruikt worden (een veel gehoorde terechte klacht bij de verstokte automobilist).<br /><br />Jammer is echter dat de makers van de kaarten voor de provincies Fryslan en trouwens ook Gelderland wel goed verwijzen naar Londen als inspiratie maar geen melding maken van het origineel ontwerp in Nederland en gedane research door het OV-bureau en de Hanzehogeschool.<br /><br />Natuurlijk ben ik wel blij dat mijn kaart in OV Nederland zo positief wordt ontvangen en mogelijk op meerdere plekken daadwerkelijk geïmplementeerd gaat worden. <br /><br />met vriendelijke groet,<br /><br />Boud Geerdes, <br />adviseur mobiliteit en openbaar vervoer Grontmij Nederland B.V.<br /><br />Projectleider tot 2009 bij het OV-bureau Groningen-Drenthe voor reisinformatie, sociale veiligheid, ov-infrastructuur en aanbesteding haltemeubilair.Boud Geerdeshttps://www.blogger.com/profile/13600759171368716689noreply@blogger.com