woensdag 4 november 2009

Fijnstofkanonnen



De afgelopen jaren is er veel te doen geweest over fijnstofnormen. Half bouwend Nederland moest zijn activiteiten staken omdat de "Europese" fijnstofnormen werden overschreden (zie o.a. Annema en De Jong, 2008). Dit ging tot nu toe alleen maar om zogenaamde PM10 oftewel deeltjes kleiner dan 10 micrometer. Het venijn zit hem echter in de PM2.5 oftewel deeltjes kleiner dan 2,5 micrometer. Deze worden vooral uitgestoten door brommers en scooters.

Vandaag in de Volkskrant een opiniestuk over deze fijnstofkanonnetjes door Hans de Geus. Juist in stedelijke gebieden, en vooral daar waar mensen veel komen (in drukke straten) stoten 2-tactmotortjes de nodige schadelijke emissies uit. TNO onderzocht al eerder dat mensen zich ergerden aan het lawaai van de machines en de concentraties PM2.5 zijn in stedelijke gebieden al lang niet meer te verwaarlozen.

Scooters zijn niet alleen hip (sinds Holleeder), zo stelt Hans de Geus, maar ook handig: je gaat er makkelijk mee door het verkeer en parkeren is gratis en probleemloos en ze kosten niet veel meer dan een goeie fiets. Autoluw beleid (betaald parkeren, BPM etc) leidt er nu dus toe dat scooters steeds polulairder worden.

Maar iedereen die fietst ergert zich aan de apparaten: ze maken lawaai, en stinken enorm. Vooral bij stoplichten (en op de fietspont) stinken ze een uur in de wind. Ook is het niet altijd even ongevaarlijk wat de scooters in het verkeer presteren, (te) langzaam rijden op de autobaan, (te) snel op het fietspad, en als het kan wisselen ze in hoog tempo tussen verschillende wegstroken.

Maar het is vooral het fijnstof dat de doorslag moet geven bij het maken van beleid tegen de ongeremde groei van scooters. PM2.5 is nota bene slechter voor de gezondheid dan PM10 en de enige reden dat er nog geen beleid tegen is, is dat de vervuiling door auto's prioriteit had. Nu we de uitstoot van auto's systematisch hebben aangepakt en onder controle gekregen wordt het tijd voor een volgende stap in de richting van een beter leefmilieu. Een mooie scooterbelasting, strenge uitstootnormen voor 2-tactmotoren en fietspaden die exclusief voor fietsers zijn zouden daarbij mooie instrumenten zijn.

1 opmerking:

  1. Een groot deel van de scooters hebben tegenwoordig 4takt motoren. En die zijn niet slecht voor het milieu en stinken ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen