woensdag 27 april 2011

HST in China

Een van de grote clichés wat betreft megaprojecten is dat men het in China veel beter doet. Daar vegen ze zonder planstudies, M.E.R.'s en bouwvergunningsprocedures zo alle obstakels opzij, en daar bouwen in 10 jaar meer hogesnelheidslijnen dan in de rest van de wereld bij elkaar. Dit sprookje is toch niet helemaal wat het lijkt.


De minister van spoorwegen Liu Zhijun is ontslagen wegens wat ‘inbreuken tegen de discipline' genoemd wordt, wat vaak betekent dat er sprake is van corruptie. Er wordt nu gesproken over een "gat" van $276 miljard gesproken. Dat is het totale bedrag dat het ministerie aan leningen heeft uitstaan bij banken, dus geen kostenoverschrijdingen, geen begrotingstekort, maar gewoon de leningen die uitstaan. Dat is wel veel geld, die in theorie terugverdiend zou moeten worden. de verwachtingswaarde van de opbrengst van kaartverkoop is echter slechts een tiende van dit bedrag. Er wordt nu gevreesd dat dit een groot probleem voor de toekomst van de HST in China kan zijn, en zelfs tot een schuldencrisis zou kunnen leiden, want dergelijke bedragen zijn zelfs voor China geen peanuts.

De spoorlijn tussen Peking en Shanghai wordt nu soberder uitgevoerd, maar vooral de treinen die op dit spoor gaan rijden. Luxe stoelen worden vervangen door normale stoelen en de businessclass verdwijnt, waardoor er enkel een eerste en een tweede klas komt. Verder is de doorgang van alle nog in ontwikkeling zijnde hogesnelheidslijnen onzeker geworden. Natuurlijk doet men in China veel goede dingen die wij hier minder goed doen, maar eigenlijk verwacht ik dat dit het topje van de ijsberg is, en dat veel andere grote projecten in China vergelijkbare problemen (zullen) kennen. Niet alles wat blinkt is goed.

Via

Geen opmerkingen:

Een reactie posten